RSS

Lessen en examen bij Capabel

06 Nov

Over diverse, zo niet alle onderwijsinstellingen is wel wat te zeggen. Zowel in positieve als in negatieve zin. Mijn ervaringen bij Capabel waren echter uiteindelijk zo beroerd dat ik de school zelfs zonder diploma verliet.
En niet omdat ik het niet zou kunnen.
Het zijn opleidingen die niet veel voorstellen. Ze duren een jaar en zijn zeer kostbaar. Voor 5000 euro leiden ze je wel ‘even’ op tot assistent in diverse beroepsformaties (Apothekersassistent, Klassenassistent, Dierenartsassistent, Doktersassistent, noem het zooitje maar op). De kwaliteit van de lessen was zeer gevarieerd. Ik ben eigenlijk maar 1 echt goede docente tegengekomen, die daar nu ook weer weg is. Kreeg een betere aanbieding elders.
Waar andere docenten vooral examentraining op voorhand gaven (‘als je dit nu leest en dat en dat in je hoofd stampt en het zo opschrijft, haal je je examen’ WTF?! Ik wil inhoudelijk leren!) gaf deze docente ook daadwerkelijk uitleg bij haar lessen. Ook ging ze, op verzoek, dieper op lesmateriaal in. Andere docenten werden hier vooral erg zenuwachtig van:
‘Dat hoef je echt niet te weten voor het examen!’ was het al gauw. Een mannelijke leraar vond het wel erg prettig om dichtbij te staan en kwam zo af en toe een rondje door de klas maken om zaken in het boek aan te wijzen, die niet echt nodig waren. Zoals z’n vinger over het papier gleed, voelde het zelfs bijna als een aanranding. Hij stelde daarnaast ook impertinente vragen, om dan degene die een vinger omhoog stak, het woord te laten doen…
Een studente zei daar iets van. Omdat hij net had gevraagd wie er weleens zelf een borstonderzoek had gedaan. Nu leek die vraag in het kader van de opleiding te zijn, maar het was wat al te duidelijk dat meneer hier ook meteen beeld bij wenste te hebben. Hij had eerder ook gevraagd of iemand van ons weleens een vrouwencondoom had gebruikt?
‘Ik vind dat u wel hele impertinente vragen stelt hoor, zo net na de lunch’ redde deze klasgenoot van ons de verplichting die er werd gevoeld om de vragen te beantwoorden. Hij sputterde wat, maar wist dondersgoed dat zijn motieven doorzien waren.
Een andere docente discrimineerde.
Uit protest heb ik daar het lokaal eens voor verlaten, toen ze alweer de enige Turkse jongen die onze klas rijk was, eruit stuurde. We waren een klas waren die halfomhalf waren. ‘Witte’ en ‘gekleurde’, die jongen de enige mannelijke, ook nog eens. En serieus, de ‘witte’ liet ze altijd zitten en meedoen in de les, de ‘gekleurde’ moesten er altijd uit. Onder het mom van ‘huiswerk niet gemaakt? Doe maar op de gang dan’. Terwijl ik zo vaak het niet helemaal had gemaakt, dat dan ook zei, en zij kwam met:
‘Ja, maar jij weet tenminste waar we het over hebben’.
Tijdens het praktijkexamen was deze docente ook bijzonder hinderlijk. Wie er 5 seconden te laat binnenkwam, mocht er niet meer in (tegen de regels, je hebt immers gewoon minder tijd, maar je hebt wettelijk recht om je examen te mogen maken!) ook niet als het aan het verkeer of ander vervoer te wijten viel en hier melding van was gedaan op de receptie. Dit gebeurde wederom bij de Turkse medestudent.
‘Niks hoor, je stoort nu teveel!’ wees mevrouw de docent hem bruut de deur.
Vervolgens ging mevrouw zelf een half uur lang door het lokaal lopen ijsberen. Op hoge hakken. Alsof je je examen doet terwijl er ondertussen een Riverdance wordt uitgevoerd. Zeer hinderlijk. We keken allemaal steeds om als ze weer een rondje liep, maar niemand wilde worden weggestuurd (er was tenslotte net al iemand de deur gewezen) dus daadwerkelijk uitspreken deed niemand. Maar na het examen beklaagden we ons, tegen elkaar.
‘God zeg, had dat mens niet stil kunnen blijven zitten? Ik werd er echt gek van! Ik kon me helemaal niet concentreren!’
‘Waarom zei je dan niks?’
‘Ben jij gek?! Dan laat ze je zakken hoor!’
Op een keer heb ik er toch wat van gezegd. Van haar oneerlijke handelen. Het lopen liet ik nog achterwege.
Daar werd ze inderdaad niet blij van.
Ze liet me voor mijn examen zakken.

Inhoudelijk voor wat betreft de lesstof: die is hetzelfde als de reguliere opleidingen, maar het in praktijk brengen is een kwestie van stagelopen, vlieguren maken.
-Er blijken bijzonder weinig gecertificeerde bedrijven te zijn die welwillend zijn om met Capabel in zee te gaan. Hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen waarom ik bij Capabel zat….men heeft liever ROC studenten, of LOI.
-De begeleiding is ontzettend beroerd (ik heb mijn begeleidster eenmaal gezien, we hadden daarvoor nog nooit gepraat en de mededelingen die me werden gedaan waren hoogst onprettig) en de lesinhoud zo karig dat men er geen raad mee weet en je vooral succes wenst.
Men wil bij Capabel snel veel geld verdienen. 5000 euro voor een jaar voldoet daar wel aan.
-Sociale interacties worden niet aangeleerd. Daar is wel een lesonderdeel voor, maar voor het soort werk wat je gaat doen, is dat niet afdoende. Dit hangt van je stage af. Dan vind ik dat er toch echt teveel van die stage wordt verwacht -niet elke plek is zo ideaal- om het volledig te kunnen leren.

Het internet afstruinen levert eigenlijk ook vooral negatieve ervaringen op, en gezien het feit dat er een docente wordt toegelaten die discrimineert en eentje die eigenlijk gewoon seksueel intimideert, zou ik het van harte afraden. Het is weggegooid geld, stop die liever in een gedegen versie met docenten die goed begeleiden en bedrijven die het onderwijs wat je volgt, ondersteunen. Dat levert niet alleen een diploma op wat aanzienlijk meer baangarantie geeft, maar ook feitelijk een gedegen basiskennis voor je uiteindelijke beroep.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on November 6, 2014 in Opinion, Projects

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: