RSS

Tanden poetsen / Brushing teeth

23 Nov

Die oppasavond heb ik net de jongste naar bed gebracht, als de oudste vraagt of ik als-je-blieft een film wil kijken. Anders gezegd, hij wil de film kijken. Wat ik van de film vind is niet echt belangrijk. Ik vind het goed na enkele smeekbedes, hoewel ik daar nooit erg van gecharmeerd ben. Hij heeft zich verder keurig gedragen, dus waarom niet?
Als het reclame is (gewone tv, geen dvd) en het bovendien nog maar een half uur voor zijn bedtijd is, sommeer ik hem zijn tanden te poetsen.
‘Nee, zo meteen begint het weer!’ roept hij ongelukkig.
‘Geloof me, dit reclameblok duurt lang genoeg voor jou om je tanden te poetsen’, zeg ik.
‘Straks mis ik iets!’ moppert hij, nog geen millimeter bewogen om aan mijn tandenpoetsverzoek te voldoen. Ik pak de afstandsbediening hierop bruut af.
‘Kom op’, spoor ik aan.
‘Nee, geef terug!’ zijn handen proberen wanhopig de afstandsbediening terug te krijgen.
‘Ik tel tot drie en dan ga jij je tanden poetsen, anders gaat de film helemaal niet meer aan!’ breng ik in. Ik heb niet zo’n zin in geklier.
Grommend en stuiterend vertrekt de jongeman naar zijn tandenborstel.
‘Dat is chantage!’ roept hij me dan triomfantelijk vanaf de gang toe, blij dat hij iets onrechtmatigs aan mijn handelen heeft kunnen ontdekken.
‘Dat zeg ik tegen mamma!’, na een tel doorstuiteren voegt hij toe: ‘en aan pappa!’
Om duidelijk te maken dat dat waarschijnlijk eerder beroerd voor hem dan voor mij is, zeg ik; ‘als je dan toch bezig bent, zeg het dan ook maar tegen je tandarts’.
Twee minuten later kijken we rustig de film uit, hij met gepoetste tanden en een frisse adem.

That babysitnight I’ve just tucked in the youngest to bed, when the eldest asks if I pl-e-a-se am willing to watch a film.
More specifically: he wants to watch it, what I think of the film is rather irrelevant.
I agree after some pleading, although I am never much charmed with pleadings I don’t like high pinched noises.
He has been a good boy up till now, so why not?

When the commercials are on (normal tv, not a dvd) and above all, only half an hour before his time to go to bed, I tell him to go brush his teeth.
‘No, it’s gonna start again soon!’ he sulks unhappily.
‘Believe me, this cycle of commercials is gonna last long enough for you to start and finish brushing your teeth’ I assure him. 
‘I’m gonna miss out a part this way!’ he grumps, not moving the smallest bit to obey my brushing-teeth-command. So I take the remotecontrol fiercely.
‘Come on’, I tell him.
‘No, give that back!’ his hands are desperately trying to conquer the remotecontrol from my hands.
‘On the count of three you are brushing your teeth, or the film is not going back on!’ I tell him. Grumpy and boucing the little lad makes his trip to his toothbrush.
‘That’s blackmail!’ he yells in triomph to me from the hallway, ‘I will tell my mum!’, after another bounch, ‘and my dad!’ to put straight that I don’t mind at all if he does, I add, ‘while you’re at it, tell your dentist aswell’.
Two minutes after that we both watch the film quitely, including clean teeth and a fresh breath.

 
Leave a comment

Posted by on November 23, 2014 in Childrens story, Daily life, Humour

 

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

 
