RSS

Gezondheid en privacy

01 Dec

http://www.nu.nl/binnenland/3579248/verzekeraars-schenden-privacy-werknemers.html

Het zal je verbazen hoeveel bazen zich precies zoals deze verzekeraars gedragen, lak hebben aan privacy. Of aan ziekte.
Werknemers geen gelegenheid geven om te herstellen van een operatie, bijvoorbeeld. Zo hoorde ik van een werkgever die iemand dwong -met het goede oude ‘je kunt je collega’s toch niet zomaar in de steek laten?!’-om toch dezelfde dag nog op de werkvloer te staan. Ook al was de betreffende werknemer dusdanig met morfine behandeld dat ‘high’ de staat van dienst van dat moment was.
Aan vruchtbaarheidsbehandelingen hebben verschillende bazen ook niet zo’n boodschap. Toch al een beladen onderwerp, maar dat maakt deze bazen niet zoveel uit. Sommige van deze bazen zijn zelf kinderloos en hoewel je dan toch verwacht dat ze zich menselijk gedragen, doen ze dat niet.
‘Ik moet alles 14 dagen van tevoren weten, anders kun je die dag vrij wel vergeten’, hoorde er eentje ooit zeggen. Dat met een ziekenhuisbehandeling die dergelijke nauwkeurigheid naar de natuur niet eens kunnen garanderen, dus laat staan naar een baas of andere werkgever.
‘Tja, het staat in de regels, die heb je toch gelezen?’ en ja, die regels waren inderdaad gelezen. Dat betekende blijkbaar direct dat het dan ook niet meer mogelijk was om nog flexibelheid te verwachten.
Toen een collega de dokter had gebeld wegens hevige diarree en haar aangeraden was het rustig aan te doen, veel te drinken en norit te nemen, zei de baas ‘als je nou immodium neemt, kun je vandaag gewoon komen werken’, waarop de werknemer zei ‘de dokter zegt dat dat niet mag’, en de werkgever daar tegenin ‘gewoon doen, joh’. Het is niet makkelijk om in zo’n geval er toch nog tegenin te gaan. Dat deed de werknemer wel, waar de werkgever beslist niet blij mee was en dat duidelijk heeft laten blijken ook.
Een miskraam was ook geen reden om meer dan 1 dag weg te blijven, evenmin werd het, op den duur, gewoonte van verschillende werknemers om de werkgever op te geven wat de reden van ziekmelding was.
‘Ik moet het weten’, zeggen sommige bazen, ‘want op het hoofdkantoor wordt het centraal bijgehouden, zo kunnen we zien of er ergens een epidemie is’. Door sommige bazen wordt niet meer gekeken naar de mens, maar naar de portemonnee. Die moet immers gevuld.

Of anders: bij de huisarts is sprake van beroepsgeheim. Toch is het binnen de medische zorg zo, dat als bepaalde medicijnen worden voorgeschreven, de verzekering wel degelijk op de hoogte moet worden gesteld van het euvel. Waarom? Omdat het anders niet mag worden voorgeschreven. Voor bepaalde middelen zijn er limieten, die mogen alleen worden voorgeschreven als een ander middel niet werkt, bijvoorbeeld, of als er sprake is van een bepaald ziektebeeld. Daar moet dan wel een aantekening van worden gemaakt. Zoiets wordt vastgelegd. Komt bij de verzekering vast te liggen. Is dat dan nog steeds beroepsgeheim? Het is niet je huisarts, je kent diegene op het verzekeringskantoor niet eens. Die in jouw dossier kan. Die precies kan zien welke medicijnen jij gebruikt. Die de vergoeding kan zien die je daarvoor krijgt. Die bepaald of jij die wel krijgt.

Machtsmisbruik noem ik zoiets.

In het artikel wordt gerept van de regels aanscherpen. Ik zie niet in waarom. Er zouden enorme sancties op misbruik van de privacy wetgeving moeten staan.
Informatie opvragen die je geen bal aan gaat, zou niet moeten mogen, of anders zou het geregistreerd moeten kunnen worden (daar is vast wel een leuk computersysteempje voor te bedenken! Als ik elke keer terug kan vinden welk document ik wanneer heb opengemaakt, moet ook terug te vinden zijn wanneer iemand gegevens van een ander heeft ingezien) en daarbij direct verbonden aan een inspectiedienst. Of dat je er niet bij kunt, als je daar geen recht toe hebt. Waarom moeten de regels worden aangescherpt? Degenen die de privacy nu hebben geschonden weten dat dondersgoed. Ze komen er nu vanaf met een waarschuwing. Als het een verzekerde was geweest had het fraude geheten en had er betaald moeten worden.
Dat zou in het vervolg moeten gebeuren. Elke keer als iemand aan je gegevens zit en daar geen recht op heeft, bam, meteen schadevergoeding betalen.
Arts, verzekeraar, wie dan ook. Kom maar op. Kunnen ook eindelijk die premies omlaag.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on December 1, 2014 in Opinion

 

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: