RSS

Verzameldrift/ Collecting spree

17 Dec

Ik heb de kunst bij familie afgekeken. Dat begon destijds bij mijn oma. Haar huis was, hoewel netjes, een verzameling van verzamelingen. In de hal werd je begroet door een open hangkast met kleine doosjes erin, in de kamer hingen aan een stukje wand haar handtasjes in allerlei vormen en maten, roddelbladen onder de koffietafel, chocoladerepen in een heus delicata-rekje en in een glazen vitrinekast was haar verzameling schildpadjes te bewonderen.
Overigens was dat de enige verzameling die zich ook buiten die uitgestalde plek uitbreidde. Hoewel ze bij ons thuis werd aangeduid met haar achternaam voor het onderscheid, was haar algemene familienaam ‘Oma Schildpad’. Op weerszijden van het ijzeren hek voor het huis sierden eveneens schildpadden. Van steen.
In de achtertuin liep haar verzameling rond in viervoud. In een groot open hok, met een overdekt gedeelte voor de nacht. Ernaast een vijver met een verzameling kikkers, die altijd werden buitgemaakt door hongerige reigers, zoals oma vertelde. Ik heb het nooit zien gebeuren. Ze had, in een poging om dat te voorkomen, op een goed moment zelfs een nep-reiger bij de vijver gezet. Ik vond dat ding zo geweldig dat ze vond dat ik ‘m mee mocht nemen. Thuis zette ik ‘m onder een boom waar ik met mijn broertje graag in mocht klimmen.
Zo raakte ze wel meer zaken kwijt. Uitlenen aan kleinkinderen is niet de beste manier om zaken netjes te houden. Zeker niet als de kleinkinderen onder de 10 jaar zijn.
Hoe dan ook: het verzamelen breidde zich uit. Eerst in vreemde munten sparen (van oma afgekeken, binnen een maand mee gestopt), toen luciferdoosjes (van tante afgekeken, binnen een maand mee gestopt), toen bonnetjes die ik uit de krant knipte (spontane actie, na een dag mee gestopt), toen in sokken sparen (gestopt toen de la vol zat), stenen (van tante afgekeken, na 1 sessie mee gestopt) en zo nog een hele berg aan ‘dingetjes’. Weliswaar vond ik verschillende onderdelen van andermans collectie erg mooi, eigenlijk liep ik dan weer gewoon niet zo warm voor het zelf bij elkaar harken.
Jaren later pas, begon ik met mijn eigen verzameling. Toen had ik al van verscheidene zaken meer in mijn bezit dan absoluut noodzakelijk was en dus kamp ik ook al van jongs af aan met ruimte tekort, maar afgezien daarvan: toen kwam internet erbij. Het leuke van internet is dat je verzamelingen kunt delen. Je kunt elkaar de ogen uitsteken, maar ook simpelweg laten zien wat jou precies tot je verzameldrift leidt. Je kunt bij een kring postzegelverzamelaars zitten, die allemaal een andere beweegreden hebben voor het verzamelen en dus ook achter andere zegels aan gaan.
Het enige wat het toch een beetje sneu maakt af en toe, is dat je soms denkt ‘mijn god, wat een kneus, wie interesseert zich daar nou weer voor?!’ om dan wakker te worden geschud met het onmiddellijk volgende ‘och jezus, ik ben er ook zo een…’

I’ve copied the way of collecting from other familymembers. That started with my grandmother at the time. Her house was, although quite neat, almost a collection of collections. In the hallway it started with a big wall cupboard filled with small boxes, in the livingroom a piece of wall was decorated with handbags in wide range of shapes and sizes, gossipmagazines in a big basket under the coffeetable, chocolatebars in a rack especially made by the factory, and in a glass display cabinet her collection of turtle-related items.
Moreover that was the only collection that spreaded outside it’s borders. Even though we referred to her at home by her last name, she was generally known as ‘grandma Tortoise’. On both sides of the front gate of her house, there were stone tortoises, too.
In her backyard, her collection walked free in fourfold. In a big cage, with a roofed part for the night. Next to that a pond with a collection of frogs, who were always looted by hungry herons, as grandma said. I’ve never witnessed it happening. She had, in an attempt to avoid it, placed a fake heron next to the pond. I loved that thing so much she let me keep it. At home I placed it next to a tree that my little brother and me were quite fond of to climb in. I think she may have lost more then just a few collectable items. Lending them to grandchildren isn’t the best way for a collection to survive. Especially not if those grandchildren are below 10 years of age.
Anyhow: the collecting spread it’s wings. First it was coins (because grandma did it, cancelled that within a month), then matchboxes (because my aunt did it, cancelled within a month), then cutting out coupons from the newspaper (spontaneous action, done after one attempt), then collecting socks (stopped when the drawer didn’t wished to be fed anymore), stones (because my aunt did it, stopped after one session) and a lot of other attempts. Although I did like parts of collections of others, I didn’t really feel like going through any trouble for those specific ‘things’ myself.
Years after all those false attempts, I stumbled upon my own collectable. By then I already had more of certain things than one absolutely needs in his/her household, which basically means I’ve always been in short of space. Anyhow: then internet got involved. The fun thing about that is: you can share your collection with others. You can make others envy you for what you have, but also simply point out what brings you to collect whatever it is that you do. You could, for instance, be part of a circle of stamps collectors, who all collect different stamps for different reasons.
The only thing that makes all of that a bit pathetic or sad, is you sometimes think ‘my god, what a total nerd, who would be interested in THAT?!’ to realize about a second and a half later ‘oh my god, I am the SAME!’

 
Leave a comment

Posted by on December 17, 2014 in Uncategorized

 

Leave a Reply

 
