RSS

Let op je taal!/ Watch your language

13 Jan

‘Goeie genade!’ hoor ik ineens uit de jongste komen. Zijn moeder kijkt verbaasd op.
Ik krijg een stralende glimlach van dat mondje waar de woorden zojuist uit kwamen. Ik realiseer me pas op dat moment dat ik m’n echo hoorde.
Het moment waarop ik me bedenk ‘oei, ik moet op m’n woorden gaan letten’.
Nu vloek ik al heel bewust niet in de buurt van mijn oppaskinderen (ik laat me wel -per ongeluk- steeds gaan bij m’n eigen neefje en nichtje) maar op momenten als dit weet ik: het wordt echt overgenomen. Ik weet dat ik niet de enige ben die bijdraagt aan de taalontwikkeling, maar slechte manieren zijn er genoeg op deze wereld.
Ik wil wel graag dat ze het in elk geval niet van mij leren. Daar hebben ze genoeg anderen voor.
Opgelucht merk ik later, als ik mezelf ‘stomme trut!’ hoor roepen naar een automobiliste die ons bruut afsnijdt terwijl we op de fiets zitten, de kinderen vragen ‘waarom zei je ‘stommerik’?”
Het vergt ook wel een beetje extra oefening in het verkeer….

‘Goodness gracious!’ I suddenly hear from the youngest. His mother looks surprised.
A radiant smile accompanies the words.
I only realize that I’ve said it myself when it echoes back to me.
The moment where I am aware ‘I have to watch my language’. I’m already forcing myself not to curse around my babysit-children (sometimes I do curse around my cousins, by accident), but it’s on moments like these, I realise: it is going to be repeated, remembered.
I know I am not the only one that is of influence when it comes to learn (bad) language, but bad habits are all around and I do wish they do not learn it from me.
They have plenty of other people and peers for that.
I’m therefor relieved, that when I hear myself yelling ‘stupid bitch!’ to a driver who just to cut us off on bike so I cannot pass, and the children innocently ask me ‘how do you know she’s a witch?’
It does need a bit extra practice in traffic, I must admit….

 
Leave a comment

Posted by on January 13, 2015 in Daily life

 

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

 
