RSS

International Women’s Day

08 Mar

Soms word ik weleens moe van ze.
Feministen.
Terwijl ze toch ook voor mijn rechten vechten, wereldwijd. Ik ben alleen niet iemand die van de daken schreeuwt dat ze rechten nodig heeft.
Tegelijkertijd denk ik: dat is omdat ik zelf ben opgegroeid in een milieu en cultuur waar ik het verschil aanzienlijk minder heb opgemerkt. Mijn moeder werkte, mijn beide oma’s (tandarts en verpleegster)  eveneens.
De verdeling van het huishouden was weliswaar tamelijk klassiek, maar toch zag ik mijn vader ook gewoon stofzuigen, afwassen, koken en zijn eigen goed strijken.
Standaard? Nee, niet standaard.
Gewoon, als mijn moeder niet voorhanden was of net iets anders deed. Koken doet hij met genoegen.
Mijn moeder ging op zeker moment aan het werk. Heb ik mijn vader nooit over horen drammen. Eerder het tegendeel.
Maar dat is mijn achtergrond. Later heb ik me afgevraagd hoe ik zou zijn geweest als ik niet was grootgebracht ver na 1900.
Bij ons thuis was het normaal, werd er niet schreeuwerig over gedaan. Er werd niet continu geroepen: vrouwen zijn net zo goed. Het was een feit wat ik zag en dus normaal vond en nog vind.
In 1900 zou ik ongetwijfeld zo’n 75% van de zaken waar menig vrouw nog mee te maken heeft, accepteren. Omdat het me zo gewoon voor zou komen.

Denk ik.

Zeker weten doe ik het niet. Ik heb nogal de neiging tegen de haren in te strijken, hoor ik vaak.
Ik kan niet verklaren waarom het me vrijwel ziedend uit m’n vel doet springen als ik lees dat een vrouw in een van de streken die aanzienlijk minder vrouwenlievend zijn, zweepslagen krijgt omdat ze verkracht is.
Een vrouw die hier in het ziekenhuis verzorgd zou worden, slachtofferhulp zou krijgen en waar de man door de maatschappij met walging zou worden bekeken, in plaats van de vrouw.

Is dat omdat ik zelf in de -kennelijke luxe-positie verkeer dat ik ben opgegroeid daar waar men leert om van andermans spullen, en dus ook lijven, af te blijven?

Ik vrees het.
Ik vrees het vooral omdat ik merk dat dat inderdaad zo is. Vrouwen worden in vrijwel elke cultuur als minderwaardig gezien.

Dichterbij dan je denkt.
Kort geleden is er een Hollywood -door een hack- ontdekt dat vrouwelijke actrices minder betaald krijgen dan mannen.
Als je kijkt op tv, films, soaps, op rijk aangeklede feestjes, kantoor, zie je meer: dresscode.
Er wordt vrouwen maar weinig status gegeven als ze zich niet vrouwelijk gedragen (mantelpakje met rok aan, handtas, haar netjes gekapt en gekamd, etc). Terwijl dat ook meteen hun makke is. Als een hond aan de riem. Ze mag lopen, maar ze moet wel haar poot netjes optrekken als ze piest.
Willen ze kinderen als ze in een hoog segment van een bedrijf werkzaam zijn, dan heeft dat voor vrouwen altijd consequenties.
Voor mannen niet.
Niet op het scherm en ook niet in het echt.
Enige tijd terug las ik over een nieuwslezer in Amerika die zijn pak een jaar lang elke dag had aangetrokken. Geen probleem. Mannenpakken zien er toch allemaal hetzelfde uit, geen haan die ernaar gekraaid had.
Ja, de mensen in de studio hadden wasknijpers nodig  en de paddestoelensoep stond al te pruttelen, maar verder?

Vrouwen kunnen dat niet maken.
Hebben ze iets aan gehad, dan moet het de volgende keer iets anders zijn. Zeker als ze voor de tv werken. Dat was het punt van deze nieuwslezer ook. Schei uit met dat gezeik! 
Het mag niet te opvallend, het moet in de stijl van de omgeving passen (anders is dat dure behang zo zonde), haren en schoenen moeten zijn aangepast aan wat er zich in het midden bevindt. Bijpassende tas, anders is het nog niet goed.
Zelf heb ik de strijd opgegeven toen ik m’n arcadeboog niet kon vinden waar kennelijk een passief/agressief kleurtje op moest.
Dat is een leugen, ik breek m’n bek simpelweg over hakken. Rokken en jurken staan me geweldig, maar ik ervaar geen vrijheid in die kleding. Ik ben er zo eentje die altijd rommeltjes en spulletjes bij zich heeft. In broekzakken.
Ik lust geen handtassen.
Ook al past er nog zoveel saus in.

Tegelijkertijd denk ik ook: het is een kwestie van mensen podium geven die dat niet verdienen. In feite zou je mensen die er middeleeuwse ideeën op na houden, zo min mogelijk lucht moeten geven. Zo’n pastoor, priester, dominee of hoe die jongens ook allemaal heten. Hoe minder lucht, hoe sneller het idee vanzelf doodgaat.
Eentje die vindt dat vrouwen minder waard zijn. Die vinden dat vrouwen er van langs moeten krijgen. En waarom? Omdat ze zo opgewonden worden van die vrouwen.

Die verdomde lust mag niet winnen.

Mannen moeten en zullen boven de functies van hun eigen lijf staan.
Die verdomde natuur wint nog steeds.
Maakt vrouwen onweerstaanbare, bloedmooie en intelligente wezens. Rondingen, houdingen, bewegingen, doen en laten.
En die mannen hun lusten maar proberen te bedwingen. En woest op vrouwen. Ze leren van thuis uit tenslotte dat ALLES op dat gebied de schuld is van vrouwen. Dus mochten ze zich toch geroepen voelen om iets met de vrouw uit te voeren, dan moet dat wel de schuld zijn van die vrouw. Dat is wat wordt aangeleerd. Ook aan de vrouwen zelf. Enige tijd geleden las ik nog dat vrouwen nog geen wortel of komkommer mochten eten in zo’n vrouwenhatend land, want daar zou een man weleens opgewonden van kunnen worden. Dan denk ik: zou de man die die regel bedacht heeft ZELF zo dirty minded zijn? Dat hij gaat bepalen wat voor niemand mag, omdat HIJ er last van heeft?

Zo raar vind ik dat.

Nog steeds zijn er ook vrouwen die worden besneden. Het is uiteraard niet de bedoeling is dat zij plezier aan sex beleven. Onder het mom van ‘zo gaan ze tenminste niet vreemd’.
Terwijl zo vreselijk veel mannen nog steeds een tomtom nodig hebben naar de clith.

Maar ik dwaal af, sorry.
Het is Internationale Vrouwen Dag vandaag. Er is veel gevochten, veel gewonnen, en er zal nog heel veel meer komen. Wees voorbereid! Feministen vechten voor ons, de Vrouw. Ze hebben meer om voor te strijden dan je denkt. Ja, jij ook.

 

Sometimes I get tired with them.
Feminists.
Even though they also fight for my rights, worldwide. I’m just not one of those women screaming on top of the rooftops I need rights.
At the same time I think: that’s because I grew up in a milieu and culture where I hardly noticed the difference to begin with. My mother worked, both my Nans did aswell (one as a dentist, one as a nurse).
The way things went at home were pretty standard, but at the same time I did see my father hoovering, cooking, do the dirty dishes and ironing his own shirts.
Always? No, not always.
When my mother wasn’t there or occupied with something. He cooks with pleasure.
My mother went back to work when we were 4. I never heard my father complain about it. As far as I could tell he was quite happy with it, if anything at all.
But that’s MY background. After, I did question myself if I would have thought about things in the same way had I been born in 1900?
In our house this was normal, there was no ‘pointing’ and screaming. No ‘women are just as good’ every few seconds or anything like that. I considered it to be normal since it was simply presented as such.
Would it be 1900 I would, no doubt, accept at least a good 75% of the things happening to women. Because I would think that was so normal.

I think.

I’m not completely sure. I do have a tendency to do things the way they’re not supposed to. Or so I’ve heard.
I can’t explain how angry it makes me when I read about a woman in a country that’s quite a bit less impressed by women, gettting beatings with a leash as she was raped by several men.
A woman that, would she have lived on my part of the globe, would’ve received proper health care, talks with a therapist to get over this horrible treatment. The man would get punishment that’s not even nearly as bad as the woman is receiving herself now, but at least he would be marked the perpetrator, not the ‘victim’.

Is this because I live in the – apparant LUXURY- position that I grew up where it’s normal to not touch things or persons that you were not permitted to?

I’m afraid it is.
And I’m afraid it is because I see daily proof of this being true. Women are the lesser good of the species in pretty much every culture.

It’s closer than you might think.
Not too long ago it was made clear -by a hack- that actresses are earning less than actors.
If you watch tv, films, soaps, go to the theatre or a good party, you see more: dresscode.
Women are not given much status if they don’t dress the way they’re ‘supposed’ to (skirt and jacket, handbag, high heels, pantyhose, proper make up and hairs etc) while this is their biggest weakness at the same time. It’s like a dog on a leash. She can run wild, but she should know her place. Lift her paw when she wees.
If women want children when working in a high maintenance working spot, they’re bound to consequenses.
Not for men.
Not on screen nor in real life.
A while ago I read about a newsreader who had worn his suit for a year every day. No problem. Every men’s suit looks the same anyway. Nobody complained. Yes, his coworkers needed clothes pegs and the mushroom soup was about to be served, but that was it.

Women can’t do that.
If they’ve worn something one day, they can’t do that some other time again. This was the point of this particular newsreader by the way. STOP THAT WHINING!
It shouldn’t be too ‘screamy’, it should fit the surroundings (otherwise it’s a waste of the wallpaper, such a pity) hairs and shoes should be adjusted to what’s in the middle. Matching clutch or you’re still the twat of the party.
I gave up hope when I couldn’t find my ‘arcade arches’ where, apparently, I needed to apply some ‘passive/agressive’ color onto.
That’s a lie, I break bones wearing heels. I look excellent in dresses and skirts, but as they have no pockets, I really hate wearing those. I don’t experience any freedom.
I don’t like handbags.
Even though they’re perfect for kidnapping sweets and sauces.

At the same time I think: stop giving attention and especially stage to twats. The pastors, priests, vicars and god knows who else. We should actually stop giving this people ‘air’ to continue their battles. Out of air and their ideas will die soon enough.
The ones that think women are less worthy. That can’t control their erection and firmly believe this is all women’s fault. Because they’re so damn attractive they can’t stand it. No pun intended.

That damn lust shouldn’t win.

Men want to be above the functions of their own bodies.
Nature keeps barching in on them.
Makes women utterly gorgeous, intelligent and irresistable. Shapes, rounds, movements, ways of doings and behaving.
They do try to control their lusts, these men. They become furious with women. As they’ve learned from their upbringing that ANYTHING related to that, is women’s fault until eternity. So if they do feel as if they should act on those feelings, it’s still the woman’s fault. That’s what’s taught. To the women too.
Some time ago I read that women were no longer allowed to eat carrots or cucumbers in one of those ‘we don’t like women’countries. To me it said more about the dirty mind of this particular man who came up with that rule than it seemed, at all, fair and logic.

It’s just so odd.

Women aren’t supposed to have enjoy sex in many cultures. Women are being circumsized in several countries. Supposedly to prevent them from having affairs. While the average man that lives by those rules couldn’t find a clithoris if it pointed directions like a satnav.

But I’m drifting off, sorry.

There have been faught a lot on the behalf of women and won a lot. But there’s still a lot to be done. And since it’s International Women’s Day, I’d say: be prepared. The feminists are fighting for us. They have more to fight for than you might think. So do you.

 

 
Leave a comment

Posted by on March 8, 2015 in Uncategorized

 

Leave a Reply

 
