RSS

Fotoshoot

10 Mar

‘Goh, wist je dat pinguïns maar twee smaken kunnen proeven? Zout en zuur?’ vraagt hij aan me. Ik kijk wat suf uit m’n ogen. Hij is mijn collega geweest voor die dag, die z’n smartphone erbij heeft gepakt en heen en weer scrolt op het schermpje nu we ons in de trein terug bevinden.
Een fotoshoot van een dag. Al sinds 4 uur op die ochtend, uit mijn mond komt niet veel zinnigs meer. Dan zijn dit de uitgelezen ‘loze’ gespreksonderwerpen, dat heeft hij goed door.
Hij leest het artikel opgewekt voor, ik doe net of ik luister. Niet onprettig. Ik kijk uit het raam waar het perron bijna tot m’n schouders reikt. Geen kip te zien.
De trein wordt in beweging gezet en ik krijg nog meer kennis over die pinguïns en over het bureau waar we zojuist voor gewerkt hebben. Hij heeft er verstand van, het is bijna dagbesteding, grinnikt hij. Ik ben in feite een groentje, met vandaag m’n eerste opdracht.

‘Heb je blond haar en kun je morgen?’ was de vraag geweest. Ik had voor de grap ook eens op ‘ja’ geklikt. Ik dacht ‘het zal wel weer niets worden’. Ik had al heel vaak op ‘ja’geklikt. Toen toch dat telefoontje. Of ik wel kon beloven dat ik op tijd zou zijn?
‘Nou ja, de treinen moeten wel braaf op tijd rijden’, had ik nog wat gesputterd. Ik ben er zo eentje die liever te vroeg komt dan te laat, maar gezien de reistijd van zo’n drie uur was dat in dit geval niet te garanderen. Eerder dan 7:30u ging ik ook weer niet op de trein, voor een klus die om 11 uur zou beginnen.

Uiteindelijk bleek het met die tijdsdruk wel mee te vallen. Het uitzoeken van geschikte kleren voor die dag was eigenlijk veel lastiger. Ik ben niet zo’n modetypje en men had wel een bepaald beeld voor ogen. Dat heb ik niet persé op voorraad.
Ik ben zo’n type soepstengel: lang, tamelijk slank, maar verder geen model. Ik voel me doorgaans het gemakkelijkst in een spijkerbroek, sneakers en een trui. Niet wat hier de bedoeling was.

Voordat we de plek van bestemming hadden gevonden met het team, waren we sowieso nog een vol uur verder. Niemand kwam uit die plaats, dus waar de exacte locatie was? Flink rondrijden en moeilijk doen, kwamen uit waar we, uiteraard, een uur tevoren nog koffie hadden zitten drinken als opwarmertje. Inwendig lach ik me kapot. Moest ik hiervoor zo enorm op tijd zijn? Er gebeurde niet eens wat!

Mijn meegebrachte kleding werd bekeken, gekeurd en gekozen. Een denim knoopjurkje met panty en haklaarzen. En dan aan zee, in de winter. Warm kon ik het niet noemen, met die wind. Ondertussen een krant vasthouden en maar hopen dat de wind het niet te ver uit model blies.Prachtige beelden, dat wel. Een vuurtoren op de achtergrond, turquoise kabbelingen tegen de witte steigers en schreeuwende meeuwen die door de lucht duikelden op zoek naar een behoorlijke plek om te kakken.

Ondertussen gaven de opdrachtgevers hun aanwijzingen via whatsapp en telefoon door, nadat foto’s ook al via dat medium waren verstuurd.. Moderne wereld.
De fotografe en cameraman waren vlot en grondig met hun werk. We mochten onze jas als cape om houden als we toch niet in beeld waren.
De twee anderen van die dag kenden elkaar al van eerdere shoots. Een van de twee was daarnaast een ‘occasional namedropper’, die heel graag duidelijk wilde maken dat dit bepaald niet z’n eerste keer voor de camera was.
‘Koud? Op de set van Wiplala, dáár was het koud! En bij Michiel de Ruyter…’, waarop de ander nog eens wat aanvulde, want ook weleens wat gedaan.
‘Ja, en op de set van Dokter Deen komen ze alléén als ze beroemd willen worden’, begon de ene weer.
‘En jij dan?’ dacht ik bij mezelf, ‘doe jij het dan niet om beroemd te worden?’ maar ik werd alweer geroepen. Ik mocht op het bankje, met de krant. Ik stapte nog net niet in een enorme berg meeuwenpoep.

Ondertussen zie ik hoe het perron voorbij glijdt. De reis naar huis is weer begonnen.

 
Leave a comment

Posted by on March 10, 2016 in Daily life

 

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

 
