RSS

Media Misleiding/ Media Misleading

16 May
Media Misleiding/ Media Misleading

Het blijft een vreemde winkel.
Bij de Media Markt hebben ze geen mensen in dienst die daadwerkelijk over kennis beschikken. Ze kunnen wel heel goed aanwijzen waar zaken staan.
Bij aankoop van een oorthermometer (u weet wel, die gruwelijk dure dingen) trof me een vreemder fenomeen. Misleiding en de retour policy.
Ik had de oorthermometer uit een bakje getrokken waar een prijskaartje voor hing. Het enige prijskaartje wat er te ontdekken viel in een tamelijk groot rek. Ik wilde nog vergelijkend warenonderzoek doen met de andere doosjes die er ook lagen, maar het meeste was Braun en er stond verder nergens een prijskaartje bij.
‘10,95’, zei het prijskaartje wat voor de Braun versie hing. Toen naar de kassa.
Nog zoiets:
Men neme het kassablok van MediaMarkt. Ik vroeg me al af waarom er aan de ene kant twee mensen stonden en ook aan de andere kant, waar geen (zichtbare) rij stond. Het bleek hier om de Klantenservice te gaan. Die we, zodra de kassa actief was geweest, ook meteen nodig bleken te hebben. Want bij het bestuderen van de kassabon was het bedrag van de oorthermometer ineens niet zo voordelig meer. Geen 10,95, maar maar liefst 48,99?! Even op zo’n hypermodern toetsenbordje terugtikken en -klikken bleek niet mogelijk, we moesten daar toch echt voor bij de Klantenservice langs om het product terug te nemen.
What the fuck??
Terwijl ik zelf terugrende naar de plek waar ik de betreffende thermometer vandaan had getrokken -om een foto als bewijs te maken, ging manlief met het product en bon vast in de rij staan. Het ging vast om een misverstand, dacht hij optimistisch.
Boven trof ik het pronkende rekje met Braun oorthermometers weer aan, wat niet stiekem in een ander spacetimecontinuum veranderd was, met het digitale bordje van 10.95 er nog steeds onder.
Een blik hierop leerde me dat er op het bordje inderdaad een andere merknaam aangeduid werd, maar in het hele rek -bomvol met Braun en hier en daar een Alecto- was het vermelde merk NIET te vinden. Ook geen ander prijskaartje waar de prijs waar we mee geconfronteerd waren bij de kassa, verklaarde.
Uit de lucht gegrepen? Je zou het bijna denken.
Juffer aan d’r arm getrokken en gevraagd waar dat merk (van het prijskaartje) zich bevond.
‘Dit werkt behoorlijke verwarring in de hand, de prijs bij de kassa is vier keer zo hoog!’ sprak ik, haastig de woorden ‘bedriegers!’ en ‘klootzakken!’ inslikkend. Ik wilde nog wel enigszins overkomen als Net Beheerst Mens en niet als een Neanderthaler.
De winkeljuffer tuurde het rek af, op zoek naar de betreffende thermometer.
‘Waar is die versie?’ hijgde ik nagenoeg in haar nek. Mijn jas was dik en die adrenalinestoot van woede die er in m’n nek borrelde hielp ook niet mee.
‘Die hebben we niet in ons assortiment’, zei ze toen.
Mijn broek zakte af. Spreekwoordelijk dan, feitelijk droeg ik een riem.

Mag dat zomaar? Een productprijs tentoon stellen van een artikel dat je niet eens in huis hebt, en dat bij een product zetten wat niet alleen vier keer zo duur is, maar waar je bovendien niet van plan bent -zo bleek een halfuur wachten later- het voor die prijs te verkopen? Kun je dan niet net zo goed bordjes van een andere winkel, die sowieso andere producten verkoopt, in je winkel leggen en gewoon in rekening brengen waar je zelf zin in hebt?
Goed pissig verlieten we de zaak uiteindelijk weer, want hun aanbod:
‘We zijn bereid 10 euro van de prijs af te halen’, was ons inziens niet voldoende: nog steeds drie keer zo duur als waar we oorspronkelijk op gerekend hadden.

Een rondje klagen via twitter leverde een wonderlijke eerste opmerking op: ‘hoi, je hebt 2 artikelen op de foto staan, vandaar mijn vraag’, waarop ik dacht: zo duidelijk is dus jullie aanbieding, maar met mocht niet baten, zie foto.
Ik noem dat bedrog. Misleiding. Vals spelen. Klantje treiteren.
Vooral omdat je dus niet zomaar van je aankoop afkomt. Je moet een nummertje trekken en in de rij gaan staan (lees: zitten, want het duurt echt wel even voordat je aan de beurt bent, vandaar dat ik die rij ook niet had gezien) bij de Klantenservice om je product terug te brengen. Voor de duidelijkheid: die mensen staan rug aan rug met degenen van wie je het net gekocht hebt.

Media Misleiding, groot geworden door de kluit te belazeren.

Media Markt is a ‘funny’ store. They don’t hire people who know about the items they sell, they just hire staff that can point out really well where things are.
When trying to purchase an earthermometer (you know, those grossly expensive things), I discovered they have another nasty feature: their returning policy and their misleading way of selling things.
I had taken a thermometer from a box that had a pricetag on it. It was a rather large rack and it was filled with eartherometers, but from different brands. I wanted to compare, but this wasn’t possible, as only one price tag was on display. It said ‘10,95 (euro). Since this was still an usually low price for these things, I took an item from behind that price tag, as it was the only one available with an actual price tag on it.
Over to the cash register. Another weird place: this store is equipped with about two or three cash registers, while they have colleagues on the other side of the same block, who looked very busy indeed. We had no idea with what, until our thermometer was scanned. It wasn’t what the price tag had said. It was now 48,99. WTF?! And just a few digital buttons, rescan and enter wasn’t an option to return item to store, apparently.
‘You’ll have to go to Customer Service’, we were guided, to indeed the other side of the cash register. Where we had to pull a number.
While I ran back to the spot we took our item from, to proof that we weren’t wrong in our assumption, my husband stayed back in que, optimistically thinking there had been an easy mistake, and this problem would be solved soon.
Back at Crime Scene I discovered nothing had changed much, we didn’t end up in a different time continuum. Great. The price tag was still the same. I took a picture. Then discovered the name on the tag was from a different brand. I watched all over the rack. No box with said brand on it.
I pulled one of the assistants by the sleeve:
“Where is the brand you sell for this price, please?’ I nearly panted, swallowing the words ‘you bastards’ and ‘frauds!” because I still wanted to be seen as a civilised person, not a Neanderthaler.
Assistant watched, checked, whilst I said ‘this is quite confusing, to be fair, we only just discovered at the cash register that the actual price of our item is actually four times as high!’ and again, I swallowed my anger.
“Hmm we don’t have this brand in our stock at all’, the assistant told me. By now my pants dropped. Well, figuratively, as I was wearing a belt, but still.

My question was: can a store do this? Just pricetag items they  sell with brands they don’t even sell and aren’t thinking of -turned out about half an hour later-  to sell by this price? You might aswell go to a completely different store then, steal their pricetags and charge whatever the hell you want, no?
Incredibly angry we left the store, as their offer: ‘we’re willing to take 10 euros off the price, but that’s as far as we’ll go’ wasn’t enough for us, as still three times more than we originally agreed on.

Complaining on twitter didn’t help much either. As said, I took a picture of the situation. Thermometer with pricetag. First question I got was: ‘hi, which item do you mean?’ making my point exactly, namely it being quite confusing. But no. ‘Unless the cash register charges you with a price that’s not on the label itself, you won’t get money back’. In other words: only if the computer makes a mistake. Nothing about their own responsibility to actually put accurate pricetags on items.
I call that fraud. Misleading. Bullying your customers. False play.
Especially because it’s not easy to return an item. You have to get in line and wait for quite a while. Another thing I’ve heard: if you buy a large item (washing machine, dryer, tv) and wish for money back, they make you come back into the store, where they will give it back to you. In CASH. What kind of store does that these days?!

Looks like you’re running a Mobstore, Media Markt!

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on May 16, 2016 in Daily life, Opinion, Uncategorized

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: